Najważniejsze wideo w dziennikwojewodzki

Wschodnia obwodnica Bełchatowa: Spore zaawansowanie prac na największej drogowej inwestycji w Łódzkiem!

8aaebc16a31607216b5ea7255d611811_XL
Urząd Marszałkowski w Łodzi

Budowana wschodnia obwodnica Bełchatowa jest, jak do tej pory największą inwestycją drogową w Łódzkiem realizowaną przez samorząd województwa łódzkiego z dofinansowaniem z środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wynoszącym ponad 60 mln zł. 

Realizowane prace dadzą w efekcie: ponad 8 km nowej drogi do komfortowej jazdy, 6 km trasy rowerowej, bezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych, ronda ułatwiające włączenia komunikacyjne.Zaawansowane prace na drodze wojewódzkiej nr 484 w Bełchatowie trwają od 2023 r., a sama budowa obwodnicy Bełchatowa ma ogromny wpływ na poprawę bezpieczeństwa pieszych i kierowców. Trzeba też podkreślić, że jest to największy kontrakt w historii wojewódzkich inwestycji drogowych. Swoim zakresem obwodnica Bełchatowa obejmuje Miasto Bełchatów oraz obręb miejscowości Dobrzelów i Myszaki.

- Widać już jezdnię wschodniej obwodnicy, na ukończeniu są prace ziemne - mówi Iwona Renata Zatorska - Sytyk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi i dodaje: - Wykonywane są warstwy konstrukcyjne i roboty brukarskie na głównej trasie. Rozpoczęto roboty związane z przebudową dróg poprzecznych – ul. Świętojańskiej, Południowej i Piotrkowskiej, trwają też prace na obiektach mostowych i przepustach w ciągu trasy głównej oraz te związane z budową kanalizacji deszczowej i odwodnienia. Gotowe są już ustroje nośne dwóch wiaduktów drogowych: nad ulicami Piotrkowską i Górną. Drogowcy obecnie kończą roboty ziemne, przed nimi usypanie poboczy z kruszywa – mówi Zatorska - Sytyk.

Zakres inwestycji to m.in.: budowa nowej jezdni, chodników, drogi rowerowej, kanalizacji, oświetlenia, zatok autobusowych, zjazdów, przejść dla zwierząt, ekranów akustycznych, rozbudowa skrzyżowań, przebudowa linii wysokiego napięcia, budowa rond. Wschodnia obwodnica Bełchatowa zacznie się na ulicy Świętojańskiej i Radomszczańskiej, dalej poprowadzi do skrzyżowania z ul. Czyżewskiego, stamtąd dojedziemy do węzła w Dobrzelowie, gdzie trasa połączy się z obwodnicą północną.

Droga wojewódzka nr 484 na odcinku przebiegającym przez miasto jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem tras wojewódzkich w regionie. Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu, który wykonywany jest co pięć lat, w centrum Bełchatowa średni dobowy ruch pojazdów wynosił ponad 15 tysięcy (dane z 2020 r.). Budowa wschodniej obwodnicy miasta to inwestycja, ważna zarówno dla mieszkańców, jak i kierowców. To właśnie na nowy odcinek drogi zostanie skierowany ruch tranzytowy, co pozwoli w zdecydowany sposób odciążyć miasto. Nie bez znaczenia jest też poprawa atrakcyjności inwestycyjnej terenów we wschodniej części miasta, bo przy tego typu inwestycjach otwierają się nowe możliwości gospodarcze. Przykładem może być choćby Stryków, gdzie uwolniono nowe tereny inwestycyjne w związku z budową obwodnicy miasta w 2012 roku. Wartość całego zadania to ok. 146 mln zł, z czego blisko 61 mln pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. 

Zaawansowanie prac przy realizacji tej inwestycji wynosi na koniec 2024 r. ponad 60 procent. W przyszłym roku drogowcy przystąpią do: budowy trzech rond: pierwsze – na skrzyżowaniu z ulicami Radomszczańską i Świętojańską, drugie – na ternie leśnym i trzecie - na skrzyżowaniu z ulicą Czyżewskiego. Kontynuowane będzie też układanie warstw bitumicznych. 70% odcinka objętego robotami ma już położone dolne warstwy bitumiczne (podbudowę i wiążącą). Kolejne prace pozostałe do wykonania to: umocnienie skarp, ustawienie oznakowania drogowego, barier drogowych, zabezpieczenie obiektów inżynierskich, uzupełnienie ekranów akustycznych i budowa drogi rowerowej, której konstrukcje już rozpoczęto. Koniec robót planowany jest późną jesienią 2025 r.