Zduńska Wola wkracza w kolejny etap przebudowy jednej z najważniejszych arterii miasta. Ruszyły prace przy drugim etapie rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 482, który całkowicie odmieni sposób poruszania się po mieście.
Na początku października 2025 roku wykonawca rozpoczął roboty na blisko czterokilometrowym odcinku - od skrzyżowania ul. Łaskiej z ul. Karsznicką aż do ul. Łódzkiej (między ulicami Królewską i Dąbrowskiego). W planach jest budowa pięciu nowych rond, licznych pasów do skrętu, ścieżek pieszo–rowerowych, chodników oraz nowoczesnego oświetlenia. Wszystko po to, by poprawić płynność i bezpieczeństwo ruchu.
To kolejny krok w dużym, wieloetapowym przedsięwzięciu rozpoczętym w 2023 roku. Wtedy miasto zakończyło pierwszy etap modernizacji drogi wojewódzkiej nr 482 - przebudowę fragmentu ul. Łódzkiej od ronda przy Ogrodowej i Szadkowskiej do ul. Mostowej. W ramach tamtej inwestycji powstał 1,05-kilometrowy odcinek nowej jezdni, rondo na skrzyżowaniu z ul. Getta Żydowskiego, chodniki, ścieżka rowerowa, ekrany akustyczne oraz pełna infrastruktura techniczna: kanalizacja deszczowa, oświetlenie, zjazdy i przebudowane sieci. Ten etap zakończył się we wrześniu 2024 roku, a jego koszt przekroczył 23 miliony złotych.
Drugi etap inwestycji jest znacznie szerszy. Pięć nowych rond powstanie m.in. na skrzyżowaniach:
Nowa organizacja ruchu ma usprawnić przejazdy i zmniejszyć liczbę kolizji. Kierowcy zyskają dodatkowe pasy do skrętu, a w najbardziej ruchliwych rejonach pojawią się wyniesione pasy dzielące. Projekt przewiduje również miejsca do ważenia pojazdów przy ul. Moniuszki i Spacerowej, sześć nowych zatok autobusowych oraz ciąg pieszo–rowerowy wzdłuż całego modernizowanego odcinka.
Powstanie też pełne odwodnienie, kanalizacja deszczowa i sanitarna, nowe chodniki, zjazdy, oświetlenie oraz zmodernizowana infrastruktura podziemna. Przy rondzie Łaska–Bema stanie 38-metrowy ekran akustyczny, który ograniczy hałas w okolicy.
Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 76 mln zł, z czego 62,2 mln zł pochodzi z funduszy unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021–2027.
Za realizację odpowiada Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych z Piotrkowa Trybunalskiego, które ma 26 miesięcy na ukończenie prac - inwestycja zakończy się w 2027 roku.
Kierownik budowy, Michał Potocki, zapewnia, że prace idą zgodnie z planem:
- Prace postępują zgodnie z harmonogramem, trudno prowadzić inwestycję przy utrzymaniu ruchu, ale w tym przypadku nie ma innej możliwości, zatem współpracujemy z kierowcami -podkreśla kierownik i dodaje: - Są kolizje, które nie do końca były widoczne w projekcie lub odkryte, ale radzimy sobie z nimi. Z początkiem listopada otworzymy kolejne wahadło między ulicą Struga a ulicą Lipową, zaczniemy tu rozbiórki pod budowę kanału deszczowego i budowę kanalizacji deszczowej. Mamy nadzieję, że pogoda zimą będzie dopisywać i wtedy prace będą kontynuowane- mówi Potocki.
Choć przez najbliższe miesiące kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami, efekty tej inwestycji odczują wszyscy mieszkańcy. Po zakończeniu prac Zduńska Wola zyska nowoczesny, bezpieczny i funkcjonalny układ komunikacyjny, który ułatwi zarówno codzienne dojazdy, jak i ruch tranzytowy przez miasto.
Foto:Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego