Na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią a Warszawą czekało zarówno środowisko transportowe, jak i kierowcy korzystających z tej trasy każdego roku. Teraz proces wchodzi w kluczowy etap – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała 18 ofert w przetargu na poszerzenie autostrady o dodatkowe pasy ruchu. To jedna z największych i najbardziej wymagających inwestycji drogowych ostatnich lat.
Rozbudowa została podzielona na cztery odcinki o łącznej długości 89 km (plus 3 km prac na węźle Łódź Północ). W przetargu wystartowały cztery firmy i cztery konsorcja.
Najwięcej ofert złożono na odcinek Łyszkowice – granica województwa (21,8 km) – sześć propozycji, od 321,4 do 442,4 mln zł. Na pozostałe odcinki wpłynęły odpowiednio: pięć, cztery i trzy oferty, wszystkie niemal mieszczące się w budżetach przewidzianych przez GDDKiA.
W przypadku każdej oferty cena stanowi 80% oceny, a pozostałe 20% dotyczy efektywnego wykorzystania destruktu pozyskanego z rozbiórki nawierzchni.
Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, „przystępujemy do ich weryfikacji i oceny. Umowy z wykonawcami planujemy podpisać w połowie przyszłego roku."
Autostrada A2 stała się jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Przepustowość odcinka między Łodzią i Warszawą szybko się wyczerpuje – dziennie pokonuje go od 50 tys. pojazdów na wysokości Łodzi do 100 tys. w rejonie Warszawy.
Dlatego GDDKiA zaplanowała dobudowę trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do Pruszkowa oraz czwartego – od Pruszkowa do Konotopy. Niezmieniony pozostanie jedynie fragment na węźle Łódź Północ, gdzie i tak już funkcjonują po trzy pasy w obu kierunkach. W tym miejscu przeprowadzona zostanie natomiast wymiana nawierzchni i modernizacja oświetlenia na energooszczędne.
Rozbudowany odcinek A2 stanie się pierwszym w kraju fragmentem autostrady o pełnej autonomii energetycznej. Oświetlenie, stacje meteo i cała infrastruktura elektryczna mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii.
Projekt uwzględnia instalacje OZE, ich optymalną lokalizację oraz magazyny energii. To krok milowy w kierunku nowej jakości zarządzania infrastrukturą drogową – rozwiązanie, które ma być wzorem dla kolejnych inwestycji.
Największym wyzwaniem inwestycji będzie fakt, że prace budowlane prowadzone będą przy utrzymaniu ruchu. GDDKiA podkreśla, że zachowanie dobrej płynności przejazdu to kluczowy cel organizacji przebudowy.
Jak zaznaczają przedstawiciele instytucji, „przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się możliwie sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń."
Planowane jest również wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, który świetnie sprawdził się wcześniej przy przebudowie A1 między Tuszynem a Częstochową.
Kalendarium i terminyRozbudowa A2 jest kluczowa dla bezpieczeństwa, płynności ruchu i przyszłych inwestycji, takich jak Centralny Port Komunikacyjny. Dzięki nowym pasom ruchu autostrada będzie w stanie obsłużyć dynamicznie rosnący ruch między największymi aglomeracjami w kraju.
To projekt ogromny, wieloetapowy i obciążony logistycznie – jednak GDDKiA zapewnia, że dzięki precyzyjnej organizacji i doświadczeniu z wcześniejszych dużych przebudów, realizacja przebiegnie sprawnie i z możliwie najmniejszymi utrudnieniami dla kierowców.