Umowa na zaprojektowanie i budowę drugiego odcinka drogi ekspresowej S12 na terenie województwa mazowieckiego, między Przysuchą i Wieniawą podpisana! Inwestycję o wartości 597,4 mln zł zrealizuje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. To 20. umowa na budowę drogi ekspresowej podpisana od początku tego roku, ale dla mieszkańców powiatu piotrkowskiego ciągle brak jest tego - z ich punktu widzenia - najważniejszego odcinka. Tego, który połączy Piotrków z Sulejowem i przede wszystkim, który wyprowadzi potężnych ruch z obładowanych dróg krajowych przejeżdżających przez miejscowości.
Podpisana w poniedziałek, 15 lipca umowa dotyczy niespełna 15-kilometrowego odcinka zlokalizowanego w gminach Przysucha i Wieniawa (pow. przysuski) oraz gminie Wolanów (pow. radomski). Będzie to fragment trasy, który docelowo połączy autostradę A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego ze wschodnią granicą państwa w Dorohusku.
- Od dzisiaj na terenie województwa mazowieckiego w realizacji są dwa sąsiadujące ze sobą odcinki o łącznej długości ponad 29 kilometrów, od granicy z woj. łódzkiego i mazowieckiego w kierunku w Radomia i Lublina - zaznaczają pracownicy łódzkiej GDDKiA i dodają: -Trasa będzie oznaczała nową jakość dla mieszkańców Ziemi Łódzkiej i południowego Mazowsza. Pozwoli bowiem przejąć ruch tranzytowy z zatłoczonej DK12 biegnącej przez liczne wsie i miasta. Średni dobowy ruch na tej trasie między Piotrkowem Trybunalskim, a Radomiem waha się od blisko 10 tysięcy w okolicy Radomia, do prawie 25 tysięcy w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego.
Tyle tylko, że mieszkańcy powiatu piotrkowskiego jeszcze na realizację tych ambitnych planów poczekają. Pewnym jest, że - bo to ujawniło GDDKiA - że droga ekspresowa S12 między Piotrkowem Trybunalskim i Radomiem będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 metra.
Z kolei na odcinku Przysucha – Wieniawa powstaną dwa węzły drogowe (Przysucha na przecięciu z DW727 i Wieniawa u zbiegu z obecną DK12), dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP Wieniawa Północ i MOP Wieniawa Południe), obwód utrzymania drogi, liczne wiadukty, mosty i inne obiekty inżynierskie. Na szlakach migracji zwierząt zaplanowano trzy duże przejścia i liczne przepusty. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy powstanie zaś nowoczesna, zapewniająca bezpieczeństwo infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Wybór rodzaju nawierzchni pozostaje w gestii wykonawcy.
Co, gdzie i kiedy
Zgodnie z umową prace zarówno projektowe, jak i budowlane mają trwać łącznie 43 miesiące. Na wykonanie projektu oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca ma 21 miesięcy. Pozostały czas, prawie 2 lata to okres prac budowlanych, przy czym w przeciwieństwie do etapu projektowania w okresie budowy uwzględniane będą tzw. przerwy zimowe (od połowy grudnia do połowy marca).
Łącznik między zachodem i wschodem
Jak podają pracownicy Dyrekcji, obecnie można już korzystać z blisko 94 km drogi ekspresowej S12 w woj. lubelskim, od Puław do Piask. W realizacji pozostaje 70 z 75 km dalszego odcinka do granicy z Ukrainą.
- Na etapie prac przygotowawczych jest początkowy fragment trasy, ok. 61 km od autostrady A1 do granicy woj. łódzkiego i mazowieckiego, a także kolejne ok. 67 km od Radomia do Puław. Dla pierwszego odcinka uzupełniamy raport o oddziaływaniu na środowisko, a dla drugiego trwa procedura uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jej uzyskanie umożliwi też ogłoszenie przetargu na ponad 12-kilometrowy odcinek od Wieniawy do węzła Radom Południe na przecięciu z drogą ekspresową S7 - wyjaśniają w komunikacie pracownicy GDDKiA.
Po wybudowaniu wszystkich odcinków droga ekspresowa S12 zapewni sprawne i bezpieczne połączenie centrum kraju z Lubelszczyzną, a także z wschodnią granicą kraju. Tym samym ma ułatwić podróż pomiędzy zachodnią i wschodnią granicą państwa, a zatem stanowić pomost pomiędzy krajami Unii Europejskiej i Ukrainą.
mat. graficzne i foto: GDDKiA