Cztery jednostki straży pożarnej działały w Słoku. "Przecenianie własnych umiejętności jest jedną z najczęstszych przyczyn utonięć" [Foto]

Cztery jednostki straży pożarnej działały w Słoku. "Przecenianie własnych umiejętności jest jedną z najczęstszych przyczyn utonięć" [Foto]
KP PSP Bełchatów

Nie od dziś wiadomo, że trening czyni mistrza. Świadomi takiego podejścia do pełnionej służby strażacy, regularnie podejmują się szkoleń doskonalących nie tylko ich indywidualne umiejętności, ale także współdziałanie w większych grupach, gdzie współpraca służb decyduje o sprawnym przebiegu akcji ratowniczej.

W ostatnich dniach pożarnicy z Komendy Powiatowej PSP w Bełchatowie, ale także ich koledzy - ochotnicy z dwóch jednostek OSP Chabielice i Łobudzice oraz Zakładowej Służby Ratowniczej wydziału ochrony ppoż. Elektrowni Bełchatów wzięli udział ćwiczeniach z ratownictwa wodnego. Umiejętności trenowano na zbiorniku "Słok".

Strażacy ćwiczyli techniki dotarcia do osoby tonącej, ewakuację osób poszkodowanych z wody oraz udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy pod nadzorem koordynatora ratownictwa medycznego lekarza Ignacego Baumberga. 

- Mamy obecnie okres wakacji i kolejnego sezonu wypoczynku nad wodą. Pamiętajmy aby zawsze wypoczywać bezpiecznie z zachowaniem wszelkich dobrych praktyk i zasad. Planując wypoczynek nad wodą wybierajmy strzeżone kąpieliska, gdzie nad bezpieczeństwem czuwa ratownik - mówi st. kpt. Michał Wieczorek, rzecznik prasowy bełchatowskiej PSP.

Jak dodaje, przed wejściem do wody starajmy się stopniowo schładzać aby uniknąć wstrząsu termicznego. Nie pływajmy również bezpośrednio po posiłku, zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka. Podczas pływania na dłuższym dystansie warto wyposażyć się w bojkę asekuracyjną. 

- Przecenianie własnych umiejętności jest jedną z najczęstszych przyczyn utonięć. Bardzo lekkomyślne jest pływanie w miejscach, gdzie kąpiel jest zakazana lub nie znamy głębokości, siły nurtu oraz ukształtowania dna. Skoki na tzw. „główkę" mogą skończyć śmiercią lub kalectwem - dodaje Wieczorek. 

Dobrze jest znać oznaczenia obowiązujące na kąpielisku: 

  • biała flaga – kąpiel dozwolona,
  • czerwona flaga – kąpiel zabroniona.

By sprawdzić, gdzie można bezpiecznie wypoczywać nad wodą wystarczy skorzystać z ogólnodostępnego i na bieżąco aktualizowanego serwisu kąpieliskowego >>> TUTAJ. Najbezpieczniejsza jest kąpiel w miejscach odpowiednio zorganizowanych i oznakowanych, będących pod nadzorem ratowników WOPR lub funkcjonariuszy Policji Wodnej.

Rady dla wypoczywających nad wodą. 

  • Nie korzystaj z kąpieli w gliniankach, stawach, na żwirowiskach – mogą być bardzo zanieczyszczone, zarośnięte i głębokie; w razie zagrożenia nikt Cię nie usłyszy.
  • Bardzo lekkomyślne jest pływanie w miejscach, gdzie kąpiel jest zakazana. Informują o tym znaki i tablice. Nie wolno też pływać na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych (mostów, zapór, portów itp.)
  • Przestrzegaj regulaminu kąpieliska, na którym wypoczywasz.
  • Jeśli Twoje dzieci są w wodzie, miej nad nimi ciągły nadzór (na moment nie spuszczaj ich z oka), nawet wtedy, gdy umieją pływać. Jedno zachłyśnięcie może się skończyć utonięciem.
  • Obecność ratowników nie zwalnia rodziców lub opiekunów z obowiązku pilnowania dziecka. Odpowiedzialność za swoje dzieci zawsze ponoszą rodzice.
  • Nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni Celsjusza, najlepsza temperatura to 22-25 stopni.
  • Nie pływaj w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr
  • Nie skacz do wody, gdy skóra jest nagrzana po bezpośrednim kontakcie ze słońcem. Przed wejściem do wody skorzystaj z prysznica lub stopniowo ochlap klatkę piersiową, szyję i nogi – unikniesz wtedy wstrząsu termicznego, skurczu lub omdlenia.
  • Nie przebywaj też za długo w wodzie, gdyż grozi to wychłodzeniem organizmu. Po wyjściu z wody trzeba się osuszyć i przebrać w suche ubranie.
  • Nie pływaj w miejscach, gdzie jest dużo wodorostów lub wiesz, że występują zawirowania i zimne prądy. Pływaj w miejscach dobrze Ci znanych.
  • Nie skacz do wody w miejscach nieznanych, gdy nie wiesz, jaka jest głębokość wody i jak ukształtowane jest dno. Może się to skończyć śmiercią lub kalectwem! Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki na tzw. główkę. Pamiętaj też, żeby nie popychać innych kąpiących się i wypoczywających.
  • Nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu.
  • Nie pływaj na czczo lub bezpośrednio po posiłku.
  • Pamiętaj, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, daleko od brzegu, podobnie jak inne gumowe zabawki (np. koło, rękawki, pontony).
  • Pływanie po zapadnięciu zmroku oraz w nocy jest bardzo niebezpieczne.
  • Korzystaj jedynie z pewnego i sprawnego sprzętu pływającego.
  • Na brzegu, szczególnie w słońcu, noś nakrycie głowy, smaruj się filtrami ochronnymi. Najlepiej opalaj się w ruchu, np. grając w piłkę.
  • Jeżeli jesteś świadkiem udzielania pomocy człowiekowi wyciągniętemu z wody - nie przeszkadzaj ratownikom, nie komentuj ich działań, nie traktuj tej sytuacji instruktażowo. Tu toczy się walka o życie ludzkie.
  • Bawiąc się w wodzie, nie zakłócaj wypoczynku innym. Zadbaj o czyste kąpielisko - nie wrzucaj do wody żadnych śmieci, butelek, papierków, opakowań.
  • Nie krzycz nad wodą, nie rób niepotrzebnego hałasu, nie wzywaj pomocy dla żartu. Jeśli widzisz, że ktoś w wodzie lub na brzegu potrzebuje pomocy ratownika, najlepiej unieś obie ręce, krzyżuj i rozkładaj je nad głową.
  • Podczas pływania kajakiem, łódką czy żaglówką, pamiętaj zawsze o założeniu dziecku kamizelki ratunkowej z kołnierzem, która musi być dopasowana do jego wagi i wzrostu oraz koniecznie zapięta.
  • Dobrze jest wpisać do telefonu numer ratunkowy nad wodą - 601 100 100. W razie wypadku zadzwoń, podając miejsce zdarzenia, opisując sytuację, stan osób poszkodowanych i ich liczbę. Koniecznie podaj swoje nazwisko. Nigdy nie przerywaj pierwszy rozmowy z dyżurnym!

Foto: KP PSP Bełchatów, OSP Chabielice