Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi na początku lipca ogłosiła przetarg na projekt i budowę obwodnicy w ciągu wspólnego przebiegu dróg krajowych nr 12 i 91. To od dawna wyczekiwana i bardzo potrzebna inwestycja. Pozwoli ona na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z zatłoczonego centrum Srocka, a tym samym skróci czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.
- To pierwsza z inwestycji w ramach Programu budowy 100 obwodnic w naszym województwie przechodząca do realizacji - przekazują pracownicy łódzkiego oddziału GDDKiA.
Jak dodają, nowa droga ominie Srock od strony zachodniej. Będzie miała nieco ponad 3,7 km długości i jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, z których każdy będzie miał 3,5 metra szerokości. Zaliczona zostanie do dróg klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego) i będzie mogła przenosić ruch najcięższych pojazdów, o nacisku 11,5 tony na oś.
- Dzięki temu pozwoli wyprowadzić z ciasnego i zatłoczonego centrum miejscowości ciężki ruch tranzytowy, który ze względu na sąsiedztwo autostrady A1 i drogi ekspresowej S8, a także licznych centrów logistycznych, jest w tym miejscu wyjątkowo intensywny - wyjaśnia GDDKiA.
Wyprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego ze Srocka, to nie jedyna korzyść z budowy obwodnicy. Jej północny kraniec, znajdujący się w odległości około kilometra od węzła Tuszyn na przecięciu autostrady A1 z DK12/91, zwieńczony zostanie rondem. To bardzo istotny element uzupełniający brakujące relacje skrętne na wspomnianym węźle. Pozwoli jadącym od strony Głuchowa zawrócić i wyjechać na autostradę A1 w kierunku Gdańska, co dotychczas było niemożliwe. Znacznie poprawi to układ komunikacyjny, zwłaszcza, że wokół są prężenie rozwijające się tereny inwestycyjne.
Co i kiedy?
Wykonawca na zrealizowanie zadania będzie miał 34 miesiące od podpisania umowy, w tym 17 miesięcy na prace projektowe wraz z uzyskaniem decyzji ZRID.
- Należy podkreślić, że w przypadku robót budowlanych, do czasu realizacji nie będą wliczane okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Przyjmujemy, że wybór wykonawcy powinien nastąpić na początku przyszłego roku - podaje w komunikacie GDDKiA.
Pierwsza z pięciu
Obwodnica Srocka jest jedną z pięciu objętych Programem budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W przypadku pozostałych obwodnic, czyli: Błaszek w ciągu DK12, Brzezin w ciągu DK72, Łowicza w ciągu DK14/70/92 i Wielunia w ciągu DK45, Generalna Dyrekcja jest na etapie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla Błaszek, Wielunia i Brzezin ma to nastąpić jeszcze w tym roku, a w przypadku Łowicza, w drugiej połowie 2025 roku.